Select Page

Tips og tricks mod rygsmerter

Problemer med ryggen – Smerter eller stivhed i ryggen! I denne tekst får du tips og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne afværge rygsmerter. Denne artikel er ikke en akademisk eller videnskabeligt funderet artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug artiklen på den måde!

Ondt i ryggen: Undgå med de her tips

De følgende forslag kan nogle gange hjælpe ved smerter i ryggen:

  • Brug din krop aktivt i din fritid
  • Bevæg dig mere på dit arbejde – for personer med stillesiddende jobs ved kontorpladser så er hæve sænkeborde en rigtig god løsning (det kan du finde mere info om her i den store guide til hæve sænkeborde)
  • Styrk din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Sundhed.dk
  • Træn dine mavemuskler – det kan du læse blandt andet læse om her hos Aktiv Træning
  • Træn din bækkenbund – Det kan du blandt andet gøre med her
  • Løft ordentlig med din ryg – Det kan du se yderligere information om her hos BFA
  • Lav muskelpumpeøvelser
  • Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk-kontorstol.dk

Brug en stiv ryg til at undgå rygsmerter

En af de første tegn på at du er ved at udvikle rygsmerter er en stiv ryg. Så det er et vink med en vognstang, hvis du begynder at få stiv ryg. Hvis du håndterer situationen ordentligt og udfører øvelserne på den her side. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut eller læge. De har en uddannelse i at hjælpe dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider: