Vælg en side

Der findes virkelig mange teorier indenfor markedsføring- og reklameteori. En af dem er den populære AIDA modellen, som bliver brugt mange steder i verden, og som er meget populær. Modellen kan hjælpe en virksomhed eller et markedsføringsteam til at kortlægge en virksomheds budskab samt kunne synliggøre, hvordan en reklame skal henvende sig til den specifikke målgruppe.

Bogstaverne i AIDA modellen står for nogle forskellige begreber: awareness (opmærksomhed), interest (forbrugerens interesse), desire (ønske som sanseelement) og action (den endelige handling). Læs med og få et godt overblik over de forskellige begreber.

Opmærksomhed og forbrugerens interesse

Det første bogstav i modellen står for awareness (opmærksomhed). Dette punkt handler altså om forbrugerens opmærksomhed. En reklames primære formål er at fange forbrugerens opmærksomhed. Uden denne opmærksomhed kan reklamen ikke opfylde sit mål, og den har derved ikke nogen succes.

Ofte handler denne opmærksomhed om at skabe noget specielt på reklamen, som kan indfange forbrugerens opmærksomhed. Især i vores nutidige verden, hvor der hele tiden er forskellig stimuli omkring os.

Dernæst kommer forbrugerens interesse, som gerne skulle ske, når forbrugeren ser reklamen. Her skal forbrugeren gerne have interessen for det reklamerede produkt eller service, som forbrugeren måske allerede står og mangler nu og her.

Fortællingen i reklamen kan også være et vigtigt redskab for at vedligeholde forbrugerens interesse.

Ønske om sanseelement og den endelige handling

Det næste punkt i modellen er ønsket om sanseelement, som skal appellere til forbrugerens følelser og behov – altså et sanseelement, som kan gøre dette. Det kan ske med virkemidler som farver, lyd eller tekst. Det handler om at associere en bestemt følelse eller status med produktet, således at forbrugeren får lyst til at købe produktet, som også er modellens slutpunkt – den endelige handling. Her kan reklamen gavne af at meddele, hvor forbrugeren kan finde produktet, samt dets pris. Så det bliver så nemt som muligt for forbrugeren.