Skip to content

rnf-info.dk

Info til alle

Menu
  • Forsiden
  • Nyheder
  • Bag om os
Menu
AIDA modellen

Hvad er AIDA modellen?

Posted on november 16, 2020november 24, 2020 by rnfinfo

Der findes virkelig mange teorier indenfor markedsføring- og reklameteori. En af dem er den populære AIDA modellen, som bliver brugt mange steder i verden, og som er meget populær. Modellen kan hjælpe en virksomhed eller et markedsføringsteam til at kortlægge en virksomheds budskab samt kunne synliggøre, hvordan en reklame skal henvende sig til den specifikke målgruppe.

Bogstaverne i AIDA modellen står for nogle forskellige begreber: awareness (opmærksomhed), interest (forbrugerens interesse), desire (ønske som sanseelement) og action (den endelige handling). Læs med og få et godt overblik over de forskellige begreber.

Opmærksomhed og forbrugerens interesse

Det første bogstav i modellen står for awareness (opmærksomhed). Dette punkt handler altså om forbrugerens opmærksomhed. En reklames primære formål er at fange forbrugerens opmærksomhed. Uden denne opmærksomhed kan reklamen ikke opfylde sit mål, og den har derved ikke nogen succes.

Ofte handler denne opmærksomhed om at skabe noget specielt på reklamen, som kan indfange forbrugerens opmærksomhed. Især i vores nutidige verden, hvor der hele tiden er forskellig stimuli omkring os.

Dernæst kommer forbrugerens interesse, som gerne skulle ske, når forbrugeren ser reklamen. Her skal forbrugeren gerne have interessen for det reklamerede produkt eller service, som forbrugeren måske allerede står og mangler nu og her.

Fortællingen i reklamen kan også være et vigtigt redskab for at vedligeholde forbrugerens interesse.

Ønske om sanseelement og den endelige handling

Det næste punkt i modellen er ønsket om sanseelement, som skal appellere til forbrugerens følelser og behov – altså et sanseelement, som kan gøre dette. Det kan ske med virkemidler som farver, lyd eller tekst. Det handler om at associere en bestemt følelse eller status med produktet, således at forbrugeren får lyst til at købe produktet, som også er modellens slutpunkt – den endelige handling. Her kan reklamen gavne af at meddele, hvor forbrugeren kan finde produktet, samt dets pris. Så det bliver så nemt som muligt for forbrugeren.

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste indlæg

  • Vil du gerne forbedre dit game?
  • Terrassevarmer – Virker hele året rundt
  • Sådan finder du den rette ejendomsmægler i Glostrup
  • Få din bil fikset på det nærmeste Citroen værksted
  • 3 lydbøger til sommerferien

Seneste kommentarer

    Arkiver

    • februar 2022
    • august 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • maj 2021
    • marts 2021
    • november 2020
    • oktober 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • april 2020
    • marts 2020
    • januar 2020
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • maj 2019
    • april 2019
    • marts 2019
    • februar 2019
    • januar 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • marts 2018
    • februar 2018
    • december 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • april 2017
    • marts 2017
    • februar 2017
    • januar 2017
    • december 2016
    • juli 2016
    • juli 2015

    Kategorier

    • Blog

    Meta

    • Log ind
    • Indlægsfeed
    • Kommentarfeed
    • WordPress.org
    ©2022 rnf-info.dk | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb