Select Page

Nu bliver det spændende og du vil komme til at lære noget. Når du har eget firma, så er der rigtig mange interessante og spændende ting, som du bør forholde sig til. Enkelte erhvervspersoner syntes og mener faktisk det er det vigtigste!

Den følgende oversigt over temaer kan du anvende på den vis du helst vil. Men gør dig selv en tjeneste at benytte den!

Virksomhedens mål, taktik og plan

En hensigtsmæssig del kører bare derudaf i firmaet med aftaler, som bør løses nu og her. Nogle gange er det en anbefalelsesværdig ide at lave et anden ordens perspektiv, og se hvorhenne man vil hen med firmaet. Har man en ide for firmaet, hvordan forandrer du firmaet på det strategiske og taktiske niveau. Mange af de ting som man kan gøre er, at benytte modeller til udvikling af firmaet som De 4 P’er, Sostac, SWOT, SLEPT eller lignende. På den måde kan du meget lettere danne et generelt overblik over, hvorhenne virksomheden er, og hvorhenne du godt vil have den henimod!

Hav styr på regnskabet

For nogle er det ret hårdt, at fumle rundt i regnskabet. Lige på dette punkt kan man finde samarbejdspartnere, der overhovedet ikke har fået betalt deres faktura til jer, og så står man og tænker: Er det lige her noget med inkasso, hvordan er det nu med inkassovarsel og er det nemmere bare at finde et professionelt firma til at håndtere inkasso. Det er typisk ikke i hverdagene du ser det her, men når du knokler med momsregnskab og årsregnskab. Lige her er det vigtigt for dig at at have en anbefalelsesværdig bogfører og/eller en udmærket revisor. Revision af regnskaber og arbejde med bogholderi er for rigtig mange firmaer et rent helvede. Men der ingen vej udenom og revision af økonomien skal laves, og det er endnu en af de væsentlige faktorer i dit firma, som du skal forholde sig til.

En succesfuld virksomhed er en behagelig arbejdsplads

En stor del af det der skaber din virksomhed, det er dine medarbejdere. Hvis du ikke har solide medarbejdere, så har du ikke en hensigtsmæssig virksomhed. Der er rigtig en stor del teknikker til, at skabe et godt sted at være og gøre dine medarbejdere tilfredse. Gode arbejdsvilkår er både godt for din glæde ved at være firmaets ejer, men faktisk også godt for din bundlinje. Tilfredse medarbejdere går som regel længere for at skabe et godt resultat for dig.
Et helt centralt element er den tone og adfærd, som du har i relation til de andre i virksomheden! Hvordan taler du til dine ansatte, lytter du til dem og griner man af deres vittigheder . En god omgangstone og arbejdsmiljø er helt essentielt navnlig i flade organisationer, at der er en hensigtsmæssig og rar måde som vi taler til hinanden på.
Et andet centralt element er gode materielle arbejdsvilkår. Såfremt man har ansat folk i det fri, så sørg for behagelig beklædning til koldt og varmt vejr og solide beskyttelsesko hvis man er på en risikofyldt arbejdsplads. Såfremt man har medarbejdere på kontor, så kan faktorer som gode kontorstole og og et kontorbord der matcher stolen. Det kan også været lækkert designede vaser og andet indendørs kunst, og luksuriøse kaffemaskiner som Kenwood Kmix eller noget i den stil!

Uden dine samarbejdspartnere har du intet

Typisk så har vi firmaer en tendens til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget virksomheder og alt for lidt mennesker. Såfremt vi prøver at analysere dem i højere grad som levende mennesker, så kan det få stor betydning for din virksomheds prioritering i deres verden. Når det bliver køligt udenfor og du ved din rengøringsdames dreng lige er blevet 2 år, så sender man selvfølgelig en flyverdragt, som man har købt gennem en af de andre virksomheder, som du arbejder sammen med!.

Tilfør dit netværk værdi

Et netværk er noget af det vigtigste man har af interne ressourcer! Uagtet om man har et erhverv som murermester, specialist i søgemaskineoptimering eller noget helt andet, så er det meget afgørende at have rigtig positive forbindelser til andre virksomhedsejere. Hvad nogle ser som småting i forholdet til dine forbindelser kan være altafgørende for en senere millionordre! At give et godt råd om hvordan du nemt kan lave linkbuilding eller give en fin lille gave som eksempelvis kunne være brugskunst til altanen ! Det kan betyde rigtig meget.

Kunder

Kunderne er ikke til for din skyld. Du er til for dine kunders skyld. Det er hele fundamentet og det er vigtigt man forstår dette. Uagtet om du hjælper kunder med at lave selepuder, familieopstilling eller sælger dem tørklæder, så gælder det samme. Man er til for mine kunder. Det er hele fundamentet og det er dig, der bringer værdi til dem. Hvis du ikke kan opretholde den type forhold til din kunde, så har du som firma ikke Enkelte eksistensberettigelse! Således er det en hensigtsmæssig plan at bringe værdi til kunderne også hvis du ikke sælger dem noget. Det kan være at sende en julehilsen eller give information, som kan være relevant og hjælpsomt for din kunde!

Hvis du bruger det vi har beskrevet her, så lad os endelig høre hvordan det udvikler sig!